چاپ     ارسال به دوست

صنایع شیمیایی و دارویی یک مزیت مطلق برای کشور است

 

تهران- ایرنا- رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی گفت: صنایع شیمیایی و دارویی ایران رتبه دوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و از جنبه منابع انسانی یک مزیت مطلق برای کشور به شمار می آید. سرمایه گذاری زیادی باید در این صنایع انجام شود.

 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا،دکتر احمد شعبانی در آیین تکریم و معارفه روسای جدید و پیشین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی افزود: علم، فناوری و نوآوری به عنوان ابزارهای کلیدی و قدرتمند برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار معرفی شده است.

وی در مورد جایگاه صنایع شیمیایی در ایران و جهان گفت: از ۵ هزار سال پیش تاکنون علوم شیمی بیش از هر رشته دیگری در تمدن جهانی نقش آفرینی کرده است؛ همچنین شرکت های تولید مواد و فرآورده های شیمیایی بیش از ۷۰ هزار محصول را به عنوان بخشی از یک صنعت بزرگ جهانی تولید می کنند

دکتر شعبانی خاطرنشان کرد: ایران کشوری سرشار از منابع طبیعی با تعداد گونه های گیاهی برابر با هشت هزار نوع است که از نظر تنوع گونه ای می توان گفت دو برابر قاره اروپا ظرفیت داریم.  

رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران افزود: ایران رتبه دوم ذخایر گازی و رتبه سوم ذخایر نفتی را در جهان به خود اختصاص داده است.

برنامه ریزی برای رفع چالش‌های کشور 

استاد دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد: باید سرمایه گذاری زیادی در صنایع شیمیایی و دارویی انجام گیرد. صنایع شیمیایی و دارویی ایران رتبه دوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و از جنبه منابع انسانی یک مزیت مطلق برای کشور به شمار می آید.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به خودکفایی و کسب جایگاه شایسته جهانی، مواد شیمیایی مصرفی در حوزه های مختلف اعم از دارویی، سموم کشاورزی، کاتالیست و غیره بر اساس معیارهای مشخص طبقه بندی شود تا قدم های موثری برای خودکفایی ترمیم و تولید آنها برداشته شود.

دکتر شعبانی گفت: حوزه های کاری پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران باید اولویت ها را مشخص کند. اهمیت دادن به مواد و حلال های شیمیایی می تواند یکی از اولویت های حوزه های کاری پژوهشگاه باشد. با توجه به تجربه موفق و فعالیت های خوب پژوهشگاه باید بر اساس معیارهایی از قبیل مواد و حلال های شیمیایی تولید داخل برنامه ریزی هایی برای تولید این مواد تنظیم شود.

وی افزود: ضرورت توجه به تولید مواد اولیه و موثره سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، استخراج و تولید مواد موثره و اسانس ها از گیاهان دارویی، برنامه ریزی برای رفع چالش های حوزه تولید مواد؛ تولید دانش فنی در حوزه های مختلف صنایع شیمیایی اولویت دار، کاتالیست ها و غیره سرلوحه برنامه های آتی این پژوهشگاه است

دکتر شعبانی رفع چالش های بزرگ کشور را در زمینه مواد شیمیایی توسط پژوهشگاه امکان پذیر دانست و گفت: ارائه راه حل برای رفع این چالش ها مستلزم پژوهش های فرارشته ای و فرادانشگاهی در قالب همکاری های پژوهشگاه ها، دانشگاه های استانی، ملی و بین المللی امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: بنابراین همکاری تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه ها و دانشگاه های کشور در اجرای پروژه ها ضروری است. انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک میان پژوهشگاه ها به منظور هم افزایی توانمندی ها در اجرای طرح های ملی یکی از اولویت های کاری ما در این پژوهشگاه به شمار می رود

دکتر شعبانی ادامه داد: تحقیقات پایه و کاربردی به پیشرفت های مهمی در حوزه های مختلف منجر شده و لنگرگاه اقتصادهای دانش و فناوری محور مبتنی بر تعامل واحدهای تحقیق و توسعه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به عنوان مرکب و پیشران با بخش خصوصی و دولتی به عنوان متقاضی، سرمایه گذار و فناورگرا است.

وی ادامه داد: پژوهشگاه ها دو ماموریت و کارکرد اساسی دارند؛ یکی اینکه تحقیقات بنیادی که سفارش دهنده خاصی ندارند و هدف توسعه و پیشرفت دانش است و دوم تحقیقات کاربردی و ماموریت گرا که سفارش دهنده و سرمایه گذار معینی دارند. اغلب پژوهشگاه ها به پژوهش های ماموریت گرا و کاربردی توجه ویژه ای دارند و پژوهشگاه شیمی با هدف فراهم آوردن امکانات پژوهش بنیادی، کاربردی و آموزشی فعالیت های خود را پیش می برد

دکتر شعبانی (متولد ۱۳۳۵) دانش آموخته رشته شیمی آلی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با مرتبه استادی است. ریاست دانشگاه شهید بهشتی، عضویت در کمیته علمی المپیاد شیمی کشور، عضویت فرهنگستان علوم و ریاست پژوهشکده گیاهان دارویی شهید بهشتی از سوابق اجرایی وی است.

 از دکتر شعبانی دو عنوان کتاب تألیفی، دو عنوان کتب ترجمه، ۴۰۰ مقاله علمی پژوهشی بین‌الملل و ۱۵ مقاله در حوزه مدیریت علمی منتشر شده است. وی همچنین برنده جایزه بین‌المللی خوارزمی و علامه طباطبایی است.

رییس پیشین پژوهشگاه شیمی:
پژوهشگاه ها وظیفه تکمیل چرخه فناوری را برعهده دارند.

دکتر محمدرضا امیدخواه رییس پیشین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با ارایه گزارشی از فعالیت های این پژوهشگاه در این آیین اظهار داشت: پژوهشگاه شیمی در سه سال اخیر مقام اول را در بیشترین تولید ثروت نسبت به بودجه خود دارد و بیش از ۶۰ درصد بودجه مصوب پژوهشگاه بودجه اختصاصی است.

وی با تاکید بر ناکافی بودن بودجه پژوهشگاه ها و دانشگاه ها برای پژوهش گفت: بودجه این مراکز فقط کفاف حقوق و هزینه های عادی را می‌دهد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: یکی از چالش ها ایجاد هویت برای پژوهشگاه هاست، پژوهشگاه ها مراکز بی همتایی هستند و نباید به راحتی آنها را از دست داد.

وی درباره تشکیل معاونت فناوری از سال ۱۳۹۴ در این پژوهشگاه عنوان کرد: پژوهشگاه ها وظیفه تکمیل چرخه فناوری را برعهده دارند و دانشگاه ها نمی توانند در این زمینه جایگزین آنها شوند.

پژوهشگاه ها حتی یک پروژه کلان ملی برای اجرا در اختیار ندارند

دکتر امیدخواه خواستار توجه وزیر علوم و معاون پژوهشی این وزارتخانه پژوهشگاه ها شد و گفت: پژوهشگاه‌ها حتی یک پروژه کلان ملی را برای اجرا در اختیار ندارند، در حالی که آنها باید قطب علمی باشند.

وی خطاب به وزیر علوم اظهار داشت: پژوهشگاه‌ها را دریابید، دانشگاه ها ساختار اجرای پروژه‌های ملی را ندارند، ولی پژوهشگاه‌ها برای این کار ساخته شده اند، در نهایت توسعه فناوری باید به دست پژوهشگاه ها انجام شود.

آیین تکریم دکتر محمدرضا امیدخواه رییس پیشین و معارفه احمد شعبانی رییس جدید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معاون پژوهشی وزارتخانه و تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و معاون پژوهشی وزارت علوم روز سه‌شنبه در محل این پژوهشگاه برگزار شد. 

 

چهارشنبه ١٧ فروردين ١٤٠١ / شماره : ٢٤٣ /  تعداد نمایش :408